5 Deria Memberikan Taman Jiwa

5 Senses Taman DesignWhen anda mewujudkan taman, ia perlu merangsang kesemua lima deria anda. Pandangan sering berubah mengikut. Taman-taman yang paling indah dihargai dari jauh.Gardens pancaindera. Biasanya anda merujuk kepada mereka dari berapa cantik mereka melihat, atau bagaimana baik ia berbau, bagaimana sejuk atau santai rasanya. Walau bagaimanapun, kuasa sebenar taman terletak pada kebolehan semula jadi untuk memperbaiki sikap anda. Banyak kajian menunjukkan bahawa persekitaran yang cantik atau harmoni boleh merangsang kreativiti dan produktiviti, manakala persekitaran yang kotor atau hodoh menyumbang kepada mentaliti yang sama negatif.

Apabila taman rayuan kepada semua deria anda, anda pasti mahu menjadi sebahagian daripadanya. Warna indah bunga tropika, bau tumbuhan rempah yang harum, bunyi pencurian air atau blip mencebur titisan hujan, rasa sejuk rumput atau kayu cengal dan rasa buah manis - terdapat banyak cara anda boleh membuat yang luar ruang hidup dengan Taman Malaysia.


Taman Malaysia menekankan hidup di taman anda dengan melibatkan semua deria 5 anda. Ia adalah jauh berbeza daripada reka bentuk taman Jepun prinsip. Dengan kacau penglihatan anda, bunyi, bau dan sentuhan, anda hanya perlu membayar taman lawatan, duduk di balkoni anda, atau, mengambil berjalan kaki di taman, secara literal.Merangsang Senses Lima
  

Pandangan
Rasa pertama yang anda menyedarkan penglihatan apabila anda berjalan kaki ke Taman Malaysia. Hijau adalah mudah untuk mata, dan melegakan saraf genting. Perbezaan kayu terhadap batu, air terhadap bumi, dan hijau sepanjang cantik. Banyak renek tumbuh-tumbuhan dan hijau, dilengkapi dengan warna-warna sejuk duniawi kayu, banjir, lampu, dan liat, membuat untuk taman yang menyegarkan.

Sentuh 

Sentuhan air sejuk menyegarkan. Adakah anda berasa baik apabila kaki terdedah anda menyentuh rumput? Mari hanyut tangan anda malas di dalam kolam, merapat cozily menutup kayu sejuk, atau mendapatkan selesa di atas bangku kayu. BunyiUntuk menenangkan jiwa anda, anda perlu untuk mencapai padang yang betul dan jumlah bunyi semula jadi. Oleh itu, jika anda bertafakur atau mengumpul fikiran anda, tiada apa kerja-kerja yang lebih baik daripada bunyi air mengalir kepada permukaan kolam, kicauan burung di udara, atau daun pencurian dalam angin lembut.

Bau

Tambah dalam aroma wangi tumbuhan berbunga tertentu atau pokok renek rempah. Mereka membantu untuk membangkitkan deria anda apabila angin membawa bau busuk daripada tumbuh-tumbuhan tropika wangi, bunga tempatan, atau mendapat keseronokan dari bau tumbuhan rempah.
 
 
Bunyi
Untuk menenangkan jiwa anda, anda perlu untuk mencapai padang yang betul dan jumlah bunyi semula jadi. Oleh itu, jika anda bertafakur atau mengumpul fikiran anda, tiada apa kerja-kerja yang lebih baik daripada bunyi air mengalir kepada permukaan kolam, kicauan burung di udara, atau daun pencurian dalam angin lembut.


Rasa
Menanam beberapa serai wangi, daun pandan, atau cili padi di dalam pasu di sekitar taman anda. Termasuk mereka dalam masakan anda. Mempunyai berkelah dengan keluarga anda dan melayan kawan-kawan anda di luar. Syarikat yang betul dan persekitaran yang indah pasti akan meningkatkan keseronokan hidangan anda.


Rekabentuk Taman dengan 5 SensesIn akhir, itu semua tentang keseronokan dan kecantikan. Bayangkan mendukung dengan satu tersayang di taman anda, di bawah kanopi bintang, snuggled di atas menutup kayu sejuk dipenuhi dengan bantal, angin cahaya yang membawa aroma lilin aromatik, dan bunyi yang mengalir air perlahan-lahan disenyapkan oleh tumbuhan bersembunyi anda sarang kecil dari mata prying.

Konsep sebanyak 5 deria memberikan taman jiwa - tidak hanya komponen individu atau landskap idea yang dilompokkan. Ia juga mempunyai unsur-unsur feng shui. Anda boleh memohon untuk inheren anda, kolam taman, taman batu, taman bumbung, taman kotej, dan juga balkoni. Akibatnya, ini reka bentuk taman dengan 5 deria memberikan anda kedua-dua keghairahan, permaidani alam, dan keindahan betul-betul di rumah anda.

No comments:

Post a Comment