LANDSKAP KAYU KERETA API

Penggunaan kayu sebagai bahan untuk menghias laman semakin mendapat tempat kebelakangan ini. Terbaru kayu landasan kereta api tidak terkecuali walaupun asalnya ia bahan terbuang dan tidak dipeduli. Malah harga untuk mendapatkannya kini bukan sedikit, sebaliknya mencecah ribuan ringgit.
PENGGUNAAN kayu dalam hiasan laman semakin mendapat tempat kerana ia mempunyai nilai estetika yang tiada bandingan. Selain tahan lama, kayu juga nampak lebih menarik dan hidup untuk menghias laman kediaman.
Terbaru, penggunaan kayu kitar semula seperti kayu landasan kereta api semakin mendapat tempat. Selain menjadi perabot laman seperti bangku istirahat dan pangkin, kayu berkenaan turut dijadikan dinding pagar, kotak tanaman dan pemijak siar kaki.

Selain rupanya yang cantik dengan urat kayu yang timbul, kayu landasan kereta api juga unik serta tidak boleh dipertikaikan lagi ketahanannya.

Jika dulu kayu landasan yang biasanya dibuat daripada kayu cengal dan meranti itu sering dibuang, kini digunakan semula untuk menjadi hiasan laman.

Harga kayu landasan kereta api juga semakin mahal, malah ada sesetengah nurseri dan kedai peralatan landskap menjualnya hingga beribu ringgit berdasarkan saiz dan bentuknya.

Selain ketahanannya, keunikan kayu landasan kereta api adalah rupanya yang lapuk dengan warna asli kayu digemari peminat seni laman yang sukakan gaya asli dan tradisional.
Namun, kini ada pengeluar yang menghasilkan kayu seakan kayu landasan kereta api yang asli dengan warna dan rupa bentuk sama. Namun, kayu jenis lebih murah.

Justeru, bagi mereka yang berminat membeli kayu landasan kereta api perlu bijak meneliti kayu berkenaan sebelum membelinya kerana dikhuatiri ditipu penjual.

Kayu landasan kereta api terpakai biasanya diperbuat daripada kayu cengal dan meranti, rupanya nampak seperti reput dan lapuk, namun sebenarnya ia tahan lama. Kayu ini lebih sesuai untuk dijadikan hiasan siar kaki, penahan batas pokok, kotak tanaman dan muka anak tangga.

Jika kayu landasan kereta api terpakai mahu digunakan untuk membina tembok laman atau perabot laman disarankan supaya ia diperkuatkan dengan cat pengilat atau bingkai daripada besi, keluli atau gentian plastik atau getah.

Selain menjadi dinding tembok, kayu ini juga sesuai dijadikan bahan membuat pintu gerbang yang sudah tentu memberikan sentuhan klasik. Ramai kini, menggunakan kayu berkenaan sebagai mercu tanda kediaman atau tempat meletakkan nombor kediaman.

Sesetengah pencinta seni laman menggunakan kayu landasan kereta api terpakai sebagai penahan dan pelengkap sisi kolam kerana ketahanan dan keunikan warnanya, perang atau kehitaman.

Kayu landasan kereta api baru pula biasanya dibuat seakan kayu terpakai dengan warna dan rupa seakan lama. Namun, perlu diingat ketahanan tidak teruji dan mungkin diperbuat daripada kayu tidak tahan lasak, seperti kayu getah atau berlian.

Kayu jenis ini biasanya tidak seberat kayu cengal dan meranti dan mudah serta harganya jauh lebih murah serta sesuai bagi mereka yang mahu menggunakan dalam kuantiti banyak.

Bagi memudahkan kerja menghias, kini banyak nurseri dan kedai peralatan laman menjual perabot laman dibuat daripada kayu landasan kereta api seperti bangku dan pangkin. Namun, bangku dan pangkin daripada kayu landasan kereta api ini sukar diubah selalu kerana ia berat.

Info Kayu Landasan
  • Gunakan sarung tangan ketika kerja mengubah atau mengendalikan kayu landasan kereta api terpakai kerana ia biasanya kasar dan ada selumbar terkeluar daripada urat kayu yang boleh mencederakan.
  • Penggunaan kayu landasan banyak digunakan dalam seni bina dan hiasan laman di Eropah, malah ia satu perusahaan besar di sana
  • No comments:

    Post a Comment